torsdag 18 september 2014

Mellanrummet som startpunkt

Dagens uppgift gick ut på att klassen tillsammans skulle skapa en skulptur av en stol, olika klossar, en kartong och lite olika träbitar. Medans vi byggde den fick vi inte prata med varandra vilket var ganska skönt tycker jag. Då blir de som det blir och man kan inte börja tjafsa om småsaker, samtidigt som man är helt fokuserad på  uppgiften.

Så här blev vår skulptur.

Efter att skulpturen kommit till världen skulle alla sätta sig kring den och sedan rita mellanrummen som vi kunde hitta i skulpturen. Detta tyckte jag var svårt och av någon anledning fick jag tillbaka den där tråkiga "jag kan inte" känslan.

Här är två av de mellanrum som jag ritat av.

Nästa uppgift var att gå ut i naturen eller omvärlden, om man så vill ,och försöka hitta den formen som man nu valt där. För att då dokumentera och se vad som händer kring denna plats. Jag valde den lilla formen som ni ser ovan som nästan ser ut som ett hjärta.

På denna otroligt vackra soptunnan hittade jag en form som liknade mitt lilla hjärta.

Om man följer kanten av soptunnan upp tills det gula området slutar och sedan fortsätter åt höger snett neråt förbi det gröna, fortsätter i samma riktning tills man når det rosa området. Där fortsätter man istället så att man kommer ner till det tydliga lila strecket som korsar det svarta och följer det ända ner till bildkanten för att till sist knyta ihop formen i det nedre vänstra hörnet av figuren som vi nu ser.

Man kan naturligtvis förlänga formen hela vägen ner till nästa svarta linje! Eller om man så vill kan man ju kolla enbart på det gula området som omges av lila, svart och rosa.

Det var väldigt lugnt i parken medans jag var där. Det var någon enstaka människor och deras hundar som gick förbi. Många tittar till lite extra på soptunnan då den sticker ut väldigt i och med alla dess färger och sin form. Jag kan tänka mig att min form har fått utstå mycket hårt väder men även soliga och härliga dagar som denna. Men formen har nog även stött på andra orättvisor så som hundkiss och stanken inifrån soptunnan!

Något som slog mig var hur lugn platsen var trotts att den är mitt i en levande, brusande, bullrande storstad. Är lite mjuka gosiga träd är allt som behövs för att ta ner stadsborna på jorden?



Ett litet bildspel från platsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar